مقالات

المنت چیست و چگونه کار می کند

المنت چیست و چگونه کار می کند ؟

المنت یک رشته سیم کاربردی است که بسیار مقاوم است و در برابر جریان الکتریکی نیز مقاومت بالایی دارد ، مثلاً اگر جریان الکتریکی بسیار زیادی را روی یک المنت برقرار کنید مشاهده می کنید که تا چه اندازه جریان بسیار زیاد را میتواند تحمل کند. المنت ها از جنس نیکروم هستند که توان ها و قدرت های متفاوتی دارند ، و انواع مختلفی مثل المنت شیشه ای ، المنت فشنگی، المنت سرامیکی، المنت تسمه ای، و . . . دارند که در بازار می توانید آنها را با قیمت های بسیار مناسب از المنت سازی ها تهیه کنید، که در بخاری های برقی، اتو بخار و آبگرمکن های برقی و چای ساز ها بیشترین کاربرد را دارند . المنت ها در سایز های بزرگ و کوچک وجود دارند که برای افزایش گرمای باد سشوار از المنت های کوچک استفاده می شود. برای تولید انواع المنت ها مانند المنت فشنگی و المنت حرارتی نیاز به تکنولوژی های خیلی پیشرفته می باشد.

سیم المنت یک عنصر است که بین انواع المنت ها مشترک است که مهمترین بخش آن نیز به شمار می رود و برای اینکه المنت کارایی درستی داشته باشد باید حتماً از سیم المنت با کیفیت و استاندارد بالایی استفاده کرد. بنابراین کیفیت المنت به کیفیت سیم المنت بستگی دارد، یعنی اگر سیم المنت کیفیت بالایی داشته باشد می‌تواند حرارت تا دمای ۱۲۵ درجه سانتیگراد را روی المنت تحمل کند.

کاربرد المنت در صنعت :

اگر از سیم المنت به تنهایی استفاده کنید ممکن است احتمال برق گرفتگی به وجود بیاید و همچنین در انتقال دما مشکل ایجاد می شود و به کندی انجام می شود و ممکن است باعث مشکل دیگری مثل شکستگی سیم المنت شود . برای انتقال بهتر دما و کمتر کردن احتمال برق گرفتگی سیم المنت ها را درون روکش های عایق قرار میدهند. در سیستم های برقی و صنعتی المنت ها جز منابع اصلی می باشند.

سیم المنت چگونه کار میکند؟

وظیفه کنترل جریان برق و ایجاد گرما در المنت را سیم المنت به عهده دارد. در تولید سیم های المنت از فلزات مختلفی استفاده می کنند .این ابزارها به صورت متنوع ساخته می شوند که کار آن ها مانند هم می باشد یکی از کاربرد آنها این است که جریان الکتریسیته را وارد سیم المنت می کند و گرمایی که تولید می‌شود را به محیط منتقل می کند، پس باید در انتخاب یک فلز خوب برای تولید سیم المنت دقت کنید. جنس سیم های المنت معمولاً از آهن یا نیکل می باشد مقاومت در این سیم ها چندان اهمیتی در گرما و حرارت ندارد و در اصل جریان الکتریسیته ای که درون سیم المنت جابجا می شود باعث گرما و حرارت  می شود.

انواع المنت و کاربرد آنها :

برای تولید گرما از ابزارهایی به نام المنت استفاده می شود و کاربرد آن در صنعت ماشین سازی و کالاهای خانگی و . . .  می باشد که از انواع مختلفی برخوردار هستند و جنس آن ها معمولاً از کروم و نیکل می باشد.

_ المنت شیشه ای و کار برد آن :

این المنت ها ساختارشان از گاز هالوژن پر شده و کار آنها افزایش دما تا ۲۶۰۰ درجه سانتیگراد و عبور جریان الکتریکی از مقاومت های مخصوصی و سپس تبدیل آن به اشعه مادون قرمز می باشد  بنابراین ایجاد حرارت بسیار سریع صورت می گیرد.

مهمترین کاربردهای این المنت شیشه ای عبارتند از گرمایش غذا، نساجی،  شیشه، الکترونیک، خشک کردن رنگ، پتروشیمی، ترموفرمینگ، خم کاری لوله های pvc در صنایع گرمایشی پلاستیک، شیرینگ های گرمایی و امور آزمایشی تحقیقی صنایع چاپ فیلم سازی و . . .

المنت شیشه ای

_ المنت فشنگی و کاربرد آن :

در فرایند گرم کردن صنعتی از این نوع المنت ها استفاده می‌شود و برای ایجاد حرارت بالا بهترین انتخاب المنت فشنگی می باشد. وسیله هایی که نیاز به ایجاد حرارت دارند در آنها از المنت فشنگی استفاده میشود ، این نوع المنت ها از ایمنی خیلی بالایی برخوردار هستند، بنابراین هیچ آسیبی نمی رسانند. اطراف این المنت ها از جنس استیل می باشد و مانع از زنگ زدگی میشود. کاربرد های المنت فشنگی عبارتند از : تنظیم دمای هوا در داخل دستگاه هایی که در معرض چگالش قرار دارند، ساخت قالب های پلاستیکی، گرمایشی ساختن چسب های تفنگی ، پروژه های مستلزم چگالی توان بالا ،  ساخت ابزار علمی و پزشکی، طیف سنج جرمی، میله های آب بندی ، سلول های سوختی، پرینترهای سه بعدی، اجسام نیمه هادی، جوش و گرمایش پلاستیک، ریخته گری ، تولید و پردازش مواد غذایی و. . .

المنت فشنگی

_ المنت سرامیکی :

این نوع المنت ها با استفاده از یک قطعه از جنس سرامیکی ساخته می شوند که مقاومت بسیار بالایی باید داشته باشند . جریان الکتریکی که داخل سرامیک است باعث تولید گرما می شود . المنت سرامیکی انواع مختلفی دارد مثل : المنت سرامیکی یک تیکه و دو تکه ، المنت سرامیکی ضد زنگ، المنت سرامیکی ترمینال دار و . . .  نوع المنت سرامیکی بستگی به کار های مختلفی است که شما می خواهید انجام دهید. کار این المنت ها در دستگاه های مختلف متفاوت است کاربرد دیگر المنت های سرامیکی، بخاری برقی می باشد برای اینکه بخواهید فضای کوچکی را گرم کنید می توانید از این نوع المنت ها استفاده کنید و ایمنی بودن بخاری هایی که در آن ها از المنت سرامیکی استفاده می شود بسیار بالاست. و مصرف برق آن ها خیلی پایین است قالب گیری تزریق هم از دیگر کاربرد های المنت سرامیکی می باشد.

المنت سرامیکی

_المنت تسمه ای :

المنت های تسمه ای انواع مختلفی دارند که سرنازل ، کمربندی ، حلقه ای، میکایی ، حلقوی و … از انواع آن هستند. المنت تسمه ای را می توان از بازار تهیه کرد و این المنت ها در صنعت پلاستیک به کار گرفته می شوند و همچنین کاربردهای دیگر المنت تسمه ای عبارتند از : قالب تزریق، تولید گرما در انواع قالب های گوناگون، پردازش پلاستیک، دستگاه غلطک پلاستیکی، ماشین اکستروژن و…

المنت تسمه ای

نتیجه گیری :

 المنت های صنعتی و خانگی در زندگی انسان نقش مهمی دارند، از المنت های حرارتی چه در کاربردهای ساده و چه در کاربردهای مهم، مورد استفاده قرار می گیرد . تولید المنت ها حتما باید بر اساس اصول حرفه ای صورت بگیرد اگر شما قصد خرید المنت های حرارتی را دارید به شما پیشنهاد می کنم یک المنت با کیفیت و مقاوم و مناسب تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.